Udogodnienia na lotniskach, część I

Oczekiwanie na lotnisku jest niestety nieuniknioną częścią doświadczenia jakim jest podróż samolotem. Jeśli nie stoisz w kolejce, najprawdopodobniej usiądziesz, w oczekiwaniu na aktualizację ekranu z informacją o locie lub z niecierpliwością będziesz wyczekiwał zmiany lampki z czerwonej na zieloną, co będzie znakiem umożliwiającym ci wejście na pokład samolotu. Zbyt długi czas spędzony na lotnisku jest uważany za czas stracony, zwłaszcza przez podróżujących służbowo.

Jednak w odpowiedzi na niezaspokojoną potrzebę pasażerów aby być ciągle on-line i determinację wśród podróżujących w interesach, aby pozostać równie produktywnymi podczas podróży (także w powietrzu), porty i linie lotnicze podejmują nowatorskie środki, aby umożliwić pasażerom pracę. Poniżej przedstawiamy, naszym zdaniem najciekawsze, przykłady zagospodarowania wolnego czasu na różnych lotniskach świata.

Thinkpody i Workboksy dla osób podróżujących służbowo

Najpierw na lotniskach wydzielano miejsca do spania dla pasażerów, aby mogli odpocząć w zaciszu małego, samodzielnego „pokoju”. Teraz pasażerowie mogą spędzić czas w miniaturowym biurze przy terminalu lub na osobistych stanowiskach pracy w specjalnych salonach. Dwa największe lotniska w Wielkiej Brytanii ogłosiły nawet, że podróżni, mogą u nich otworzyć mobilne biura swoich firm.

Na lotnisku Heathrow nowe centrum biznesowe zlokalizowane na Terminalu 5 będzie oferować kilka samodzielnych stanowisk pracy znanych jako „thinkpods” (stanowiska umożliwiające pracę z laptopem), z kolei lotnisko Gatwick stworzy strefę Business Workbox o powierzchni czterech metrów kwadratowych. Będą to mini biura, w których pasażerowie mogą wysyłać e-maile lub wykonywać połączenia telefoniczne do ostatniej chwili przed wejściem na pokład. Zamiast oburzać się na czas zmarnowany w kolejce przy bramce, pasażerowie będą mogli pracować tak, jakby byli we własnym biurze.

Na londyńskim lotnisku City Airport - popularnym wśród podróżujących w interesach - ma wkrótce powstać, pierwszy w mieście Bloomberg Hub, oferujący łączność Wi-Fi i zapewniający pasażerom dostęp do najnowszych wiadomości biznesowych i finansowych.

Strefy relaksu, joga i wycieczki po mieście dla turystów

Lotniska i linie lotnicze chętnie zajmują się nie tylko podróżującymi w interesach. Na lotnisku O'Hare w Chicago pasażerowie mogą odstresować się w specjalnym pokoju do jogi. Do dyspozycji podróżnych są maty, samouczki wideo i ekran z informacjami o lotach, podróżni mogą oderwać się od gorączkowej atmosfery lotniska i zrelaksować przed dalszą podróżą.

Lotnisko w Helsinkach, stworzyło z kolei cały obszar relaksu z miękkimi fotelami i lampami ułatwiającymi zasypianie oraz atmosferą typową dla fińskiej kultury. Lotnisko w Monachium otworzyło niedawno nowy, bezpłatny obszar rekreacyjny, z 34 miejscami do siedzenia i 20 stanowiskami pracy. Na lotnisku Fort Worth International Airport w Dallas zmęczeni podróżni mogą skorzystać z centrum drzemki, wyposażonego w dziewięć przeznaczonych do spania apartamentów, które można wynajmować na godziny.

Turkish Airlines oferuje swoim pasażerom, oczekującym na przesiadkę minimum 6 godzin, bezpłatną wycieczkę po Stambule. Jest to świetny przykład tego, jak czas spędzony na oczekiwaniu na lot, może stać się niezapomnianą częścią doświadczenia z podróży.

Na uwagę zasługuje także Singapurskie Lotnisko Changi, które oferuje pasażerom oczekującym na lot szereg rozrywek. Wśród nich znajduje się pierwszy na świecie lotniskowy ogród motyli, a także kino, a nawet basen na dachu.

Punkty ładowania smartfonów, laptopów i tabletów

Tymczasem w Stanach Zjednoczonych linie lotnicze United Airlines stały się pierwszym przewoźnikiem, który docenił znaczenie osobistych urządzeń elektronicznych dla współczesnego podróżnika. Firma zapowiedziała instalację prawie 500 stacji ładowania przy bramkach na różnych lotniskach.

Prekursorem tego rozwiązania są jednak linie lotnicze Delta Air Lines, które zainstalowały podobne rozwiązania w wielu obsługiwanych przez siebie portach lotniczych, w tym w 20 największych lotniskach w USA. United chce zapewnić pasażerom możliwość ładowania ich laptopów, smartfonów, tabletów i czytników e-booków podczas oczekiwania na lot, bez obaw o wyładowanie baterii w połowie podróży.