Ewolucja technologii: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, część II

MYSPACE, YOURSPACE, BOOKFACE: PRZEBUDZENIE W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Obserwowaliśmy ewolucję komunikacji tekstowej od SMS-ów do MMS-ów, szczyt osiągnęła dzięki wirusowemu rozprzestrzenianiu się gifów, memów, emoji i bitmoji. Niestety, wraz z gwałtownym wzrostem udostępnianych treści wideo, kurczy się sfera komunikacji tekstowej (np. SnapChat, Instagram Stories, Facebook Stories, Periscope, Vine itp.).

Sieci społecznościowe wciąż zmieniają sposób, w jaki ludzie się ze sobą komunikują. Jak na ironię, stałe połączenie i nieustanne interakcje między użytkownikami zmieniają charakter kontaktów on-line na coraz bardziej powierzchowny. Choć czasem powierzchowna, ta forma komunikacji pomaga ludziom pozostać bliżej siebie, bez tej możliwości komunikacji, zapewne straciliby ze sobą kontakt.

TWARZĄ W TWARZ (WIRTUALNE ROZMOWY)

Rozmowy twarzą w twarz za pośrednictwem technologii są ciągle rozwijane, umożliwia to, rosnąca jakość wideo i możliwości przesyłania strumieniowego. Dzięki internetowym wideokonferencjom, zostały zniesione bariery geograficzne, które kiedyś utrudniały komunikację. Firmy mogą kontaktować się z klientami w sposób bardziej ludzki, ludzie mogą rozmawiać ze sobą twarzą w twarz bez konieczności kosztownych podróży, a dotarcie do ludzi na całym świecie jest szybsze i łatwiejsze.

ODCINANIE PRZEWODU: ERA STRUMIENIOWANIA WIDEO

Czy wiesz, że początkowo Netflix był przede wszystkim dostawcą płyt DVD i dostarczał klientom ich ulubione filmy pocztą? 

Dzisiaj ludzie, coraz chętniej ,,odcinają przewód”, wybierając cyfrowy streaming wideo w takich serwisach jak Netflix, YouTube i Hulu. Wielkie marki chcą nadążyć za widzami i konkurować nawzajem oryginalnością oferowanych treści, dostępnością i różnorodnością obsługiwanych platform (np. Apple TV, Amazon Fire TV, Google TV itp.). Komentarze użytkowników również zdają się to potwierdzać. Dzięki funkcjom strumieniowania portali społecznościowych, takim jak Facebook Live, Instagram Live i Periscope, osoby prywatne i firmy mogą dzielić się na żywo produkowanymi filmami i treściami multimedialnymi. Filmy pojawiają się wszędzie a ich popularność ciągle rośnie. 

PRZYSZŁOŚĆ NALEŻY DO CHMURY OBLICZENIOWEJ 

Coraz więcej osób prywatnych i firm korzysta  z usług opartych na chmurze. W odróżnieniu od lokalnych nośników pamięci, działających tylko na jednym urządzeniu, dzięki chmurze zyskujemy dostęp do danych na wszystkich urządzeniach podłączonych do Internetu. Ta zmiana modelu dostępu do danych, ma ogromny wpływ na sposób prowadzenia działalności, zmieniła nasze tradycyjne środowisko biurowe i sposób pracy w wielu firmach. Dyski flash prawie wyszły z użycia z powodu popularyzacji usług chmurowych, takich jak iCloud, Dysk Google, Dropbox i witryny FTP.

Nowe technologie zmieniły sposób, w jaki ludzie uzyskują dostęp do informacji i kontaktują się ze sobą, tempo ich dalszego rozwoju wydaje się obiecujące.

PRZYSZŁOŚĆ: NOWE TRENDY NA HORYZONCIE

Ponieważ coraz więcej istniejących technologii łączy się ze sobą, zarówno konsumenci, jak i firmy mogą spodziewać się większych możliwości jakie uzyskamy dzięki przyszłej technologii. Technologia będzie w stanie osiągnąć o wiele więcej, zostanie usprawniona tak, aby nasza praca była łatwiejsza.

Chociaż nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości, możemy spekulować na temat ewolucji technologii. Ciągle obserwujemy pojawiające się nowe media i nowe trendy rozwojowe. 

SMART JEST SEKSI 

Przez pojęcie „smart” (z ang. inteligentny) rozumiemy ciągłą ewolucję urządzeń i rozwój technologii sztucznej inteligencji (AI).

Urządzenia inteligentne będą ewoluowały, aby lepiej ze sobą współpracować. Maszyny te będą udostępniać dane automatycznie, ograniczając potrzebę zaangażowania człowieka. Oczywiście rynek nie ograniczy się tylko do smartfonów, zegarków, telewizorów czy tabletów.

INTERNET RZECZY

W przyszłości będziesz słyszał coraz więcej o „Internecie rzeczy” (IoT). Im głębiej wchodzimy w technologię, tym bardziej wydaje się, że próbujemy połączyć świat fizyczny i wirtualny. Inteligentne głośniki, inteligentne domy, a nawet inteligentne samochody to trend technologiczny, który utrzyma się także w przyszłości, a to dopiero początek.

Pomyśl o Internecie rzeczy jako o sieci fizycznych urządzeń - takich jak podręczne gadżety, pojazdy, sprzęty gospodarstwa domowego lub jakikolwiek inne sprzęty elektroniczne sterowane za pomocą oprogramowania - będą połączone razem i zdolne do wymiany danych.

Gartner, firma analityczna, szacuje, że do końca 2020 r. ponad 26 miliardów urządzeń na świecie zostanie podłączonych do Internetu. Wyobraź sobie przyszłość, w której twój samochód ostrzega cię o dużym natężeniu ruchu lub budzik powiadamia o zaparzeniu kawy w kuchni. Wyobraź sobie życie w inteligentnym domu, w inteligentnym mieście.

Przyszłość dzieje się teraz, na naszych oczach. Możemy być pewni, że zawita do nas wcześniej, niż ktokolwiek się spodziewa.

PO CO MĘCZYĆ SIĘ PRÓBUJĄC NADĄŻYĆ ZA TECHNOLOGIĄ?

To uczciwe pytanie. Technologia ciągle się zmienia i czasem wydaje się, że wysiłek jest zbyt duży i nie da się nadążyć za ruchomym celem. Pamiętaj tylko o tym, że nadążanie za technologią stanowi wartość dodaną dla ciebie i twojej firmy.  

Bycie na bieżąco pomaga upewnić się, że nie przegapisz okazji. Pamiętasz firmę Kodak? Nauczyli nas wszystkich bezcennej lekcji: nie bój się zmian

Oto kilka sposobów, aby być na bieżąco:

  • Obserwuj blogi branżowe (takie jak nasze! Już dziś polub nasz profil na Facebooku).

  • Posłuchaj liderów branży.

  • Śledź tematy w mediach społecznościowych.

  • Dołącz do grup (online i osobiście).

  • Słuchaj podcastów.

  • Weź udział w forach technicznych.

  • Subskrybuj odpowiednie e-biuletyny.

  • Skonfiguruj alerty Google.