Siła kobiet

Instytut naukowy Mobile Institute zakończył pierwszy w Polsce projekt badawczy, poświęcony w całości kobietom. Naukowcy- wyłącznie kobiety- szukały odpowiedzi na wiele ciekawych pytań badawczych: Jakie są współczesne kobiety? Co lubią robić, a za czym nie przepadają? Jakie są ich życiowe cele? Dzięki badaniu pt. ,,Kobiety Silna Płeć” wiemy już jaka jest statystyczna Polka. Dowiedzieliśmy się jaki styl życia dominuje w naszym kraju. Przyjrzeliśmy się wachlarzowi zawodów wykonywanych przez współczesne ,,kobiety pracujące”. Sprawdzono również jakie Polki są prywatnie. Czym się interesują? Jakie mają pasje? Badanie prowadzono w sposób przekrojowy, szansę na podzielenie się swoją historią dostały przedstawicielki wielu pokoleń. Padły również pytania o stan relacji międzyludzkich i rodzinnych. Kobietom przyjrzano się również pod kątem potencjału jaki niosą dla gospodarki, społeczeństwa, kraju. W ramach projektu odbyła się także seria tematycznych webinarów.

Jak możemy przeczytać na stronie internetowej projektu badacze chcieli przedstawić najbliższe rzeczywistości oblicze kobiet, w tym celu to właśnie im postanowiono oddać głos. Przy okazji rozprawiając się z seksistowskimi stereotypami. Pod lupę wzięto także historię feminizmu, podsumowano dokonania tego ruchu oraz omówiono wyzwania na przyszłość.

23 Polki uhonorowano tytułem ,,ambasadorki akcji Kobiety Silna Płeć”. W tym wąskim, prestiżowym gronie znalazła się także Ewa Tchórzewska założycielka i CEO GlobalXSolution.

Wyniki badań zawarto w raporcie pt. ,,Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?” Do wzięcia udziału w badaniu zaproszono kobiety z różnych środowisk: zarówno ekspertki (dziennikarki, socjolożki, psycholożki, bizneswomen, kierowniczki) jak i internautki. Autorki chciałyby aby ich raport stał się przyczynkiem do dyskusji o roli jaką kobiety odgrywają w społeczeństwie. Raport ma na celu obalenie stereotypów, które są często krzywdzące dla kobiet. Z raportu wyłania się obraz Polek silnych, zaradnych życiowo i ambitnych. Niestety wciąż jeszcze wiele kobiet w naszym kraju nie ma pewności siebie, ma za to niskie poczucie własnej wartości. Problemem Polek jest też zbytni perfekcjonizm. Wśród kobiet da się również zauważyć konflikt pokoleń przejawiający się w wyznawanych wartościach, a w konsekwencji głoszonych poglądach.

Na podstawie przeprowadzonych badań wysunięto 12 kluczowych wniosków:

1. Kobiety oprócz aktywności zawodowej wykonują obowiązki domowe i zajmują się dziećmi, oprócz tego znajdują też czas dla siebie.

2. Mitem jest twierdzenie, że kobiety nie interesują się technologią. 47% kobiet w Polsce interesuje się nowoczesnymi technologiami, programowaniem i nowinkami technologicznymi. Wśród zainteresowań technologia zajmuje 5-te miejsce, a wśród najmłodszych Polek zajęła miejsce na podium i jest wyżej niż moda.

3. Edukacja jest dla Polek bardzo ważna. 36% Polek dokształca się na własny koszt.

4. Według ⅓ polek nie ma znaczenia który z partnerów zarabia więcej.

5. 30% Polek nie zdaje sobie sprawy, że jest dyskryminowana pod względem zarobków.

6. Zdecydowana większość kobiet wymienia zamążpójście jako jeden ze swoich życiowych celów.

7. Jednak 83% z nich uważa, że poradzi sobie bez partnera.

8. Prawie połowa (48%) Polek nie lubi swojego ciała. Odsetek ten spada w grupie pań 40+.

9. Również 48% pań nie wierzy w swoje zdolności i możliwość osiągnięcia sukcesu zawodowego.

10. Tylko ⅕ kobiet uważa, że może liczyć na wsparcie drugiej kobiety w rozwoju zawodowym.

11. Większość kobiet zadeklarowała, że jest przemęczona a dodatkowy czas wolny wykorzystałaby na odpoczynek.

12. Kobiety są świadome wyzwań jakie stoją przed polskim społeczeństwem. Jednym tchem wymieniają: zmiany klimatu, postępujące zanieczyszczenie środowiska, zbytni konserwatyzm, populizm, hejt i choroby cywilizacyjne.

Mobile Institut